Feminism, roluri, religie si culpabilitate

Poezia care a fost postatã pe 5 noiembrie – Cîntec femeiesc, a suscitat multe discutii, cred cã a fost în top. Si vreau sã continuãm pe aceastã temã, dar dintr-un punct de vedere mai extins. Mai postez încã o datã poezia, asa va fi deodatã în fata ochilor:

Cântec femeiesc

Aşa e mama şi a fost bunica
Aşa suntem femei lângă femei
Părem nimic şi nu-nsemnăm nimica
Doar nişte “ele” ce slujesc pe “ei”.

Ei neglijenţi, iar ele foarte calme
Ei încurcând ce ele limpezesc
Ei numai tălpi şi ele numai palme
Acesta e destinul femeiesc.

Şi-n fond, ce fac femeile pe lume?
Nimic măreţ, nimic impunător.
Schimbându-şi după ei şi drum şi nume
Pun lucrurile iar la locul lor.

Cu-atâţia paşi ce au făcut prin casă
Şi pentru care plată nici nu cer
De-ar fi pornit pe-o cale glorioasă
Ar fi ajuns şi dincolo de cer.

Ei fac ce fac şi tot ce fac se vede
Ba strică mult şi ele-ndreaptă tot
Şi de aceea nimeni nu le crede
Când cad, îmbătrânesc şi nu mai pot.

Aşa e mama şi a fost bunica
Şi ca ele mâine eu voi fi.
Ce facem noi, femeile? Nimica,
Decât curat şi uneori copii.

Suntem veriga firului de aţă
În fiecare lanţ făcut din doi
Ce greu cu noi femeile în viaţă
Dar e şi imposibil fără noi…

_______________________________________________________

Ce m-a deranjat pe mine în poezia aceasta, nu e faputl cã asa femei existã, fiecare trãieste cum poate si cu plãrerile lor. Ce mã indigneazã pe mine cã astfel de femei sunt crescute!!! Cititi bine încã o datã poezia aceasta, cititi printre rînduri – femeia e lãudatã, dar dintr-un punct victimizant (« Părem nimic şi nu-nsemnăm nimica », « Nimic măreţ, nimic impunător. » Ce facem noi, femeile? Nimica,
Decât curat şi uneori copii. ») Voi o sã-mi spuneti cã eu nu înteleg prea bine, cã de fapt autorul a spus asta ca noi sã ne dãm seama cît de imporante noi suntem. Tare posibil, numai cã cu aceastã importantã acordatã, el ne mai transmite încã ceva, cã viata asta « de nimic »(eu nu consider asa) ne este soartã  « Aşa e mama şi a fost bunica/Şi ca ele mâine eu voi fi. », « Acesta e destinul femeiesc. »

Consider autorul tare puternic în mesajul transmis, cãci aici mai deslusim si altã fatetã, asta parcã e si mai gravã, stereotipurile despre bãrbati: cã ei trebuiesc « slujiti » (« Doar nişte “ele” ce slujesc pe “ei” »), cã ei sunt niste mormoloci greoi (« Ei neglijenţi, iar ele foarte calme »), îmblã cîlburile în timp ce ele lucreazã (« Ei numai tălpi şi ele numai palme »), care au mîinele crescute nu stiu de unde (« Ba strică mult şi ele-ndreaptă tot »), cã ei trãiesc o viatã cu femeia lor care « îl slujeste », dar ea îmbãtrîneste prea repede si devine « neinteresantã » (« Când cad, îmbătrânesc şi nu mai pot. »)

Sfîrsitul încununeazã opera, dupã ce pe parcursul întregii poezii, femeia: spalã, strînge, face curat, creste copii, îl « slujeste » (capetz). Autorul zice « Ce greu cu noi femeile în viaţă/Dar e şi imposibil fără noi… » De ce adicã cu noi e greu? sã stai la dispozitia cuiva o viatã oare e greu pentru ei?

Si încercati sã spuneti cã nu e sexistã poezia aceasta. Astfel o poezie care în start pãrea a fi una de omagiu pentru femei a devenit… ce a devenit.

____________________________________________________________

culpabiliteAcum putin despre religie.

Religia noastrã e îmbibatã de sexism (Discriminarea bazatã pe diferenta de genuri, de cele mai dese ori se are în vedere discriminarea femeilor):

- Faptul cã preoti sunt numai bãrbati nici nu mai discutãm

- O femeie nu poate trece în altar (de ce?),

- În bisericã, femeile deoparte,bãrbatii de alta

- Femeia care a nãscut nu intrã la botez în bisericã sa-si tinã copilul, ea stã la usa, de parcã ar fi ultima lepãdãturã în toatã istoria

- Femeia care are ciclu nu intrã în bisericã. Acest punct o sã-l discut mai în amãnunte.

În Franta, la Bisericã aveam 2 preoti, unul Român si altul Francez. Cel Francez, pãrintele Pierre e mai învîrstã, un om foarte bun, întelegãtor si cel mai important, nu vine din cultura aceasta a noastrã religioasã culpabilizantã. El ni-a spus, « arãtati-mi cartea sfîtã unde e scris cã femeile nu pot intra avînd ciclu în bisericã ». El a explicat cã multi ani în urmã cînd oamenii nu aveau acces la apã cum avem noi acuma, femeile încercau sã nu intre în bisericã în acele zile, ca sã nu miroase urît, cãci totusi e un loc sfînt. Noi nu mai suntem în vremurile celea!!!

Si chiar dupã ce preotul ãsta încearcã sã ne vîre mintile în cap, totusi sunt fete care sunt deprinse cu acest obicei, cred cã se tem sã nimereascã în iad dacã o sã intri cu ciclu în bisericã si cînd vin, stau în spate. Si le vezi de la o postã care au ciclu. Oare asta nu e umilitor? culpabilizant?

Eu o vreme nu intram în genere în biserica din cauza acestor reguli.

Aici pun punct si vã anunt cã am sã postez curînd un articol despre excizie. Asta în aceeasi idee cã femeile de mult timp au fost reprimate, orice pornire a femeilor de a creste intelectual, în viata socialã, de a primi plãceri sexuale, de a fi într-un cuvînt egale, a deranjat bãrbatii. Pe parcursul istoriei s-a vãzut, o femeie mai deosebitã trezea interesul unor bãrbati si teama altora din ei si atunci ele « deveneau » vrãjitori care trebuiesc arse, sau închise prin mãnãstiri cãci diavolul e în ele.

8 réponses à “Feminism, roluri, religie si culpabilitate

  1. Tania

    Nu inteleg dece a disparut comentariul meu de aseara…sau nici nu a fost plasat? Caroce blogul tau are gripa se pare!!!! :)

  2. Ion

    Man And Woman

    Equality is a shaky bridge between man and woman. Both man and woman desperately need love and love. It is love that is Bliss and never the sense of equality.

    Man will be a beggar if he does not get sweetness and sacrifice from woman. Woman will suffer the same fate if she does not get strength and security from man.

    If woman’s strength is in the beauty of her tears, then man’s strength is in the sacrifice of his heart.

    If woman’s strength is in her silence and reserve, then man’s strength is in his vision and action.

    If woman’s strength is in her quick rejection, then man’s strength is in his life’s new orientation.

    Man thinks of what to say. Woman thinks of how to act.

    Man and woman in ignorant love see only one subtle thief: Time. Man and woman in wise love feel only one faithful and inspiring servant: Time. Man and woman are at their best when they give to each other not only what they have but what they are.

    Man brings the message of Heaven. Woman brings the message of Divine Earth. Woman, even in her highest aspect, creates her fulfilment on earth, as Prakriti. It is for her to bring the glorious perfection of heaven to the material base of earth.

    Be it in art or literature,

    Be it in scholarship or teaching,

    Be it in administration and commerce,

    Be it in service to society,

    Be it in wifehood and motherhood,

    Be it in philosophical quest or religious aspiration,

    Be it even in spiritual realisation —woman is intended by the Supreme to bring the Divine Perfection to earth. Every sphere and aspect of earth, its grossest needs as well as its subtlest nuances, must feel the touch of woman’s radiant emanation.

    Excerpt from Eternity’s Breath by Sri Chinmoy.

    http://www.srichinmoylibrary.com/books/0016/1/37

  3. Fetelor iaca asa comentariu frumos avem noi de la baieti :) Merci Ion

  4. Calmeaza-te… Iti place Twilight, cu personaje principale o zdreanta umana si un abuziv da’ te crizezi la o poezie pe care o citesti fara s-o intelegi?
    N-o sa-ti explic eu despre ce e vorba, ca si daca-ti desenez tot nu intelegi.
    Cat despre biserica, ridici puncte viabile da’ care’s probabil luate din alta parte, ca nu le dezvolti deloc.

    • Lehamitea, merci mult pentru comentariu tau, vad ca blogul asta al meu inca nu a murit, ceea ce ma bucura, trebuie sa mai revin la el.
      Tu ai luat doua postari diferite si ai facut o concluzie din ele: o persoana care se uita la Twilight nu poate sa aiba intelectul suficient pentru a intelege o poezie pe care tu o vezi diferit de mine. Chiar mi-ar placea sa vad punctul tau de vedere referitor la aceasta poezie, in rest ceea ce tine de « daca-ti desenez tot nu intelegi » aici vorbesti de parca m-ai cunoaste si ai sti ce nivel am eu si ce as putea intelege si ce nu din desenele tale, daca asta nu e cazul atunci evita sa faci niste atacuri la persoana.
      Referitor la biserica « puncte luate din alta parte » nu inteleg la ce te referi, erau doar pareri, nu faceam comentariu literar la o anumita opera sau pretindeam ca cunosc toata filosofia vietii.
      Oricum ma bucur ca pe cineva asta a indignat, inseamna ca totusi ceva am atins in tine :) Din comentariul tau as fi putut paria ca esti de sexul masculin si vad de pe blogul tau ca nu e cazul, ceea ce ma intriga si mai mult :)
      O zi buna

      • Okay reactia ta, asa ca o sa-ti raspund. Iar ai inteles gresit. Oricine mai vede si altceva in Twilight in afara de o placere vinovata, si asta cu indulgenta, nu are intelect suficient decat pentru respirat pe gura.
        Mai departe, ratez subiect bun de articol ca n-ai tu buton de reblog, da fie. Poezia lui Paunescu n-are legatura cu religia. El nu a scris-o ca sa le dea povete femeilor. Daca ai citit-o cu atentie (nu cred) ai observat cum eul liric e femeie. Te-ai prins acu’ sau tre’ sa continui? Hai sa continui. Sunt cuvintele bunicilor noastre, si ale atator generatii de femei care au fost inaintea noastra, si care au trait viata asta, pentru ca nu aveau de ales, pentru ca asta le era destinul. Nu sfaturile lu’ Paunescu catre femei, cum ai inteles tu.

  5. Ok continuam atunci :) Tu chiar vrei sa pretinzi ca ma cunosti intratit de bine in cit sa spui ca nu am intelect suficient decit pentru a respira pe gura? daca faci chestia asta ori ne cunoastem si o faci din rautate, sau esti inca prea tinara si nelinistita ca sa nu spun altfel si totul in lumea asta e doar alb sau negru pentru tine.
    2. Cine a spus ca poezia lui Paunescu avea o legatura cu religia? citeste inca o data titlul postarii mele « Feminism, roluri, religie si culpabilitate » intre comentariul la poezie si urmatoarele spuse despre religie este trasa o mare linie o observi? Deci intre poezia lui Paunescu si religia nu era legatura, pe cind intre cei 4 termeni ai titlului este una, daca nu ai sesizat-o ma tem ca si filmele ca Twilight is prea complicate pentru tine :) aici sunt rautacioasa, o recunosc :)
    3. Tocmai critica poezie astea era in faptul ca noi unele femei suntem crescute asa si in zilele noastre, de parca asa ne este soarta si nu putem face nimic. Eu refuz sa cred ca toti barbatii is niste handicapati cu miinile crescute nu stiu de pe unde pe care trebuie sa-i slujeshti pentru ca pe dinsii sarmanii nu le duce capu la nimic, eu refuz sa cred ca o femeie trebuie sa accepte multe lucruri spunind ca asta e soarta lor (dar aici incep sa ma repet, e deja rindul tau sa citesti cu atentie comentariul meu de sub poezie) . Eu nu am spus ca asta nu a fosc cazul multor femei, eu ma indign ca asta inca mai continua sa fie cazul multora si devin niste sado-mazohiste spunind « uite cit de urit sunt tratata eu, dar rabd pentru ca asta mi-i soarta ». Cred ca mai explicit ca atit nu pot sa descifrez comentariile mele, asa ca raminem fiecare cu « twilight »-ul intelectului lui ok? Merci pentru vizita sitului :)

Laisser un commentaire

Entrez vos coordonnées ci-dessous ou cliquez sur une icône pour vous connecter:

Logo WordPress.com

Vous commentez à l'aide de votre compte WordPress.com. Déconnexion / Changer )

Image Twitter

Vous commentez à l'aide de votre compte Twitter. Déconnexion / Changer )

Photo Facebook

Vous commentez à l'aide de votre compte Facebook. Déconnexion / Changer )

Photo Google+

Vous commentez à l'aide de votre compte Google+. Déconnexion / Changer )

Connexion à %s